Svar: Mad og søvnrytme til 7 måneder baby
10. januar 2014
Alder:
7 mdr.
Kære Bastians mor
Tak for dit brev og hvor dejligt at høre fra dig igen - og tillykke med at I nu har fået jer en lillebror. Det lyder som om at I trives med at være en familie på fire:)
De fleste børn vil i 7 måneders alderen trives med 4 flasker i døgnet og jeres dreng spiser ofte 3 flasker - det kan være helt okay, fordi hans indtager lyder til at være ret højt, der er ofte 200-250 ml i hver flaske og derudover drikker han også vand af kop. Derudover vil de fleste børn i 7 måneders alderen have brug for 2 x grød og 2 gange grøntsagsmos dagligt og derudover også frugt, mad i hånden osv. Og for mig at se, så er jeres udfordring, at jeres dreng kun spiser mellem kl 08 og 20 - han har faktisk kun 12 timer til at indtage hele sit behov.
I skal naturligvis overveje om det gør noget - hvis han er i stand til at spise både varieret nok og skemad nok og også er i stand til at få dækket sit væskebehov, så er det fint - men de fleste børn vil have rigtig svært ved det og derfor vil jeg normalt anbefale at der lægges en flaske sen aften omkring kl 23 (eller hvis han selv vågner i løbet af natten). For det er klart, at jo mere skemad og rigtig mad han begynder at spise i løbet af dagen, jo mere vil det naturligt påvirke hans indtag af flaske og for at få hans behov for mælk = væske dækket, så vil flaske på ydertidspunkterne normalt være nødvendigt - faktisk både sen aften og tidlig morgen. Jeg anbefaler normalt at de fire flasker ligger tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften netop for at give plads til begge dele.
I jeres situation vil jeg godt acceptere de 3 flasker, men jeg vil anbefale at du giver den ene flaske sen aften i stedet for om morgenen, fordi det giver plads i maven til morgengrød og mellemmåltid og mere rigtig frokost. Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser derfor således ud:
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på selv, evt lidt mme af en kop, for at øge hans indtag lidt (eller en lille flaske).
Puttes til formiddagslur ca kl 10
Frokost 13: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Mellemmåltid med lidt frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop
Flaske og puttes til middagslur ca kl 15 som nu
Aften 17.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet er nu mere og mere jeres mad, det vil være fint med forskellige risretter som boller i karry eller rødspætte med ris og mild karry, suppleres med ristede rugbrødsbjæler, agurk, en kartoffelbåd fra ovnen, et stykke kogt blomkål, broccoli eller lignende. vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca 19.30
Sen aften 23-24: Flaske som kan spises mere eller mindre i søvne.
Du kan naturligvis også gøre det, at du vælger at bibeholde jeres plan, som den er lige nu, men bytter rundt på morgengrød og flaske - jeg er dog enig med dig i at han bør få flaske om morgenen, når han ikke har fået væske siden kl 19.. det er rigtig mange timer uden mælk og jeg synes umiddelbart at det er for længe. Man kan sige at der jo også går lang tid fra midnat og til han så får flaske inden middagsluren, fordi han jo sover så lang en formiddagslur som han gør og derfor er jeg lidt tilhænger af at han skulle have en lille flaske inden sin formiddagslur - men så vil han vænnes til at skulle have flaske for at sove og den rytme er der ikke grund til at komme ind i - derfor foreslår jeg, at han så måske får lidt mme af en kop i stedet...
Jeg er mest tilhænger af at han tilbydes mange små måltider dagen igennem og han er en dreng, som ofte indtager store måltider af gangen - og det skal han jo et eller andet sted have lov til, især fordi han jo lyder til at trives på denne måde og det fungerer godt for jer - og som udgangspunkt skal man ikke ændre på noget, der fungerer:)
Jeg håber dog at mine tanker hjælper lidt videre på vej. Derudover vil jeg anbefale dig min bog "Helens bog om børn og mad", den var vist ikke udkommet at jeres storebror blev født:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske