Svar: Mad og søvnrytme til 7 måneder baby

10. januar 2014

Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Bastians mor

Tak for dit brev og hvor dejligt at høre fra dig igen - og tillykke med at I nu har fået jer en lillebror. Det lyder som om at I trives med at være en familie på fire:)

De fleste børn vil i 7 måneders alderen trives med 4 flasker i døgnet og jeres dreng spiser ofte 3 flasker - det kan være helt okay, fordi hans indtager lyder til at være ret højt, der er ofte 200-250 ml i hver flaske og derudover drikker han også vand af kop. Derudover vil de fleste børn i 7 måneders alderen have brug for 2 x grød og 2 gange grøntsagsmos dagligt og derudover også frugt, mad i hånden osv. Og for mig at se, så er jeres udfordring, at jeres dreng kun spiser mellem kl 08 og 20 - han har faktisk kun 12 timer til at indtage hele sit behov.

I skal naturligvis overveje om det gør noget - hvis han er i stand til at spise både varieret nok og skemad nok og også er i stand til at få dækket sit væskebehov, så er det fint - men de fleste børn vil have rigtig svært ved det og derfor vil jeg normalt anbefale at der lægges en flaske sen aften omkring kl 23 (eller hvis han selv vågner i løbet af natten). For det er klart, at jo mere skemad og rigtig mad han begynder at spise i løbet af dagen, jo mere vil det naturligt påvirke hans indtag af flaske og for at få hans behov for mælk = væske dækket, så vil flaske på ydertidspunkterne normalt være nødvendigt - faktisk både sen aften og tidlig morgen. Jeg anbefaler normalt at de fire flasker ligger tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften netop for at give plads til begge dele.

I jeres situation vil jeg godt acceptere de 3 flasker, men jeg vil anbefale at du giver den ene flaske sen aften i stedet for om morgenen, fordi det giver plads i maven til morgengrød og mellemmåltid og mere rigtig frokost. Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser derfor således ud:

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på selv, evt lidt mme af en kop, for at øge hans indtag lidt ...

Annonce

... (eller en lille flaske).

Puttes til formiddagslur ca kl 10

Frokost 13: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.

Mellemmåltid med lidt frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop

Flaske og puttes til middagslur ca kl 15 som nu

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Aften 17.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet er nu mere og mere jeres mad, det vil være fint med forskellige risretter som boller i karry eller rødspætte med ris og mild karry, suppleres med ristede rugbrødsbjæler, agurk, en kartoffelbåd fra ovnen, et stykke kogt blomkål, broccoli eller lignende. vand af kop.

Flaske og puttes til natten ca 19.30

Sen aften 23-24: Flaske som kan spises mere eller mindre i søvne.

Du kan naturligvis også gøre det, at du vælger at bibeholde jeres plan, som den er lige nu, men bytter rundt på morgengrød og flaske - jeg er dog enig med dig i at han bør få flaske om morgenen, når han ikke har fået væske siden kl 19.. det er rigtig mange timer uden mælk og jeg synes umiddelbart at det er for længe. Man kan sige at der jo også går lang tid fra midnat og til han så får flaske inden middagsluren, fordi han jo sover så lang en formiddagslur som han gør og derfor er jeg lidt tilhænger af at han skulle have en lille flaske inden sin formiddagslur - men så vil han vænnes til at skulle have flaske for at sove og den rytme er der ikke grund til at komme ind i - derfor foreslår jeg, at han så måske får lidt mme af en kop i stedet...

Jeg er mest tilhænger af at han tilbydes mange små måltider dagen igennem og han er en dreng, som ofte indtager store måltider af gangen - og det skal han jo et eller andet sted have lov til, især fordi han jo lyder til at trives på denne måde og det fungerer godt for jer - og som udgangspunkt skal man ikke ændre på noget, der fungerer:)

Jeg håber dog at mine tanker hjælper lidt videre på vej. Derudover vil jeg anbefale dig min bog "Helens bog om børn og mad", den var vist ikke udkommet at jeres storebror blev født:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Barselshvile

Førhen i tiden var kvinder som lige havde født indlagt på sygehuset i flere dagen inden de kom hjem. I dag kommer man hjem så snart man har lyst og føler sig parat til det og det sker også at man kommer hjem før man som mor egentlig føler sig helt parat ... Det er mere og mere almindeligt at gå hjem allerede få timer efter fødslen.

Når man går tidligt hjem, så vil det være rigtig godt at den nybagte far har mulighed for at tage nogle dage fri, så den lille nye familie kan lære...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når jeg føler mig dum, så skriver jeg til dig, hvor saglighed, oplysthed og empati mødes på det smukkeste. Tak for det!

Hilsen
Mor på 39